logo

Cheatování (čítování)

Máte frustrace z toho, že se v nějaké hře už prostě nepohnete ani o píď? Přiznám se, že na mě to působilo natolik depresivně, že různé části všelikého příslušenství k AMIZE létali prudce hustou atmosférou mého pokoje, přičemž vydávali různé podivné zvuky (hlavně při nárazu na zeď) což rušilo moje rodiče, sourozence a taky sousedy. A taky to bylo docela finnančně náročný. Takže jsem se začal rozhlížet po nějakém řešení a tady je výsledek.

Pokud se tedy rozhodnete řešit výše popsaný problém máte několik možností:

Prodat AMIGU a dělat něco jiného nebo disassemblerovat hru a oddat se coderským orgiím,ukradnout zdrojáky k dané gamese a opět se vrhnout do coderských orgií (taky můžete ukecat nějakého codera),sehnat cracknutou verzi s cheaty, sehnat cheaty (pokud je tam výrobce zabudoval),využít pro chetování multitasking nebo můžete upravit save-soubory(pozice,sloty) danné hry. Já osobně preferuji poslední tři možnosti.

1.
Kde sehnat cheaty ?

  Cheaty a kódy do levelů různých her můžete sehnat například v různých rubrikách (tips&tricks a podobně),což je podle mě zdlouhavé a znáte to: Najdete všechno,jen ne to co opravdu chcete najít (většinou). I tady pomůže jako obvykle AMINET,případně série AMINET CD.

Z adresáře game/hint mohu vřele doporučit stáhnout SweetCheater 50+ (SwCheat50.lha) nebo CheatCollection.lha což jsou databáze kódů levelů, cheatů a návodů ve formátu AmigaGuide.Jsou v angličtině (CheatCollection i v němčině). Taky tam naleznete CheatsCodes.lha,kde jsou texty ve formátu ASCII (normální "čistý" text). Kromě toho ještě různě upravené soubory ze spousty her (např.: AGA fixy) a installery k NeDOSovým gamesám.

2.
Využití multitaskingu

  Je to prosté: na obrazovce Workbenche běží nějaký čítovací program a na jiné obrazovce (nebo dokonce v okně WB) vlastní hra. Pomocí čítru pak najdete v paměti (počítače,ne ve vaší nebo v paměti spolužáka) adresu kde je uložen počet jednotek životů,nábojů,granátů,zdraví,kreditů,vzduchu, vody,paliva,magické síly,štítů,ponožek,čepic a dalších podobných,životně potřebných a důležitých artefaktů.Potřebná adresa se najde tak,že zadáte čítru číslo (např.:počet jednotek energie) necháte ho prohledat paměť, program si zapamatuje všechny adresy obsahující toto číslo,pak se vrátíte do hry a až se ono číslo změní,vrátíte se do WB a v čítru zadáte změněné číslo a necháte ho porovnat,které adresy (ty co si program zapamatoval) se změnily na tuto hodnotu. Většinou je jen jeden vítěz,ale někdy se stane, že máte třeba tři takto nalezené adresy.Pak to bývá asi na 70 % ta nejvyšší adresa. Po označení patřičné adresy ji pak prostě přepíšete na hodnotu,která vám vyhovuje víc než ta předchozí.

POZOR ! Při neopatrném přepisování riskujete zhroucení systému ! (Jé,já vidím GURU!)

Takže co k tomu potřebujete ? AMIGU,patřičný software,hru podporující multitasking,dost paměti pro hru a čítr (musí běžet obojí najednou) a chuť čítovat.Potřebujete také hard disk,ale pokud máte dost kuráž,klidně to zkuste z disket.
Software najdete opět na AMINETu nebo AMINET CD (13,15) nebo jiné PD sbírce (FRED FISH - program TrainerMaker).

Osobně jsem otestoval dva čítry a to Cheater 1.0/2.0 a Cheata 1.1. Oba potřebují MUI 3.1,takže bez hardisku si s nimi nezačítujete. Oba čítry jsou komodity a dají se tedy ovládat pomocí Exchange,oba jsou také shareware.

Cheata potřebuje OS 3.0,Cheater by si měl vystačit s OS 2.04. Vzhled programů a jejich funkce jsou vesměs stejné. Ve prospěch Cheateru mluví vyšší stabilita.Velikost obou komodit je podobná: 21056/20304 bytů.

Pokud máte registrovanou verzi MUI nakonfigurovanou různými serepetičkami (XEN gadgety,patterny atd.) doporučuji je v MUI preferencích čítru nastavit na minimum,aby čítr moc nepožíral paměť a netáhl se jak opilá ještěrka.

  V okně čítrů najdete cyklický gadget,ktrým můžete nastavit datový typ hledaného čísla. Většinou to bude asi WORD (0 - 65535),na větší hodnoty budete muset použít LONG. Typ BYTE jsem za celou dobu co toto čítování provozuji nepoužil. Zaškrnutím gadgetů ChipRam a FastRam určíte,v které části paměti se bude hledat.

Kromě těchto nastavení uvidíte v oknech čítrů něco jako plochu na výpis adres s posouvací lištou (divný popis),v originále "addresses list",dále gadget pro zadávaní číselných hodnot (sem se zapisují ony počty jednotek střeliva ap.) a nakonec ještě gadgety SEARCH,COMPARE,SET jejichž funkci bude asi nejlepší vysvětlit na příkladě.

     Takže si to zkusíme:

  Jako příklad výborně poslouží notoricky známá doomovka Breathless a jako čítovací program je použit Cheater 2.0.

a. Spusťte Cheater

b. Spusťte Breathless,prokousejte se přes menu a až se objevíte v temmných
   chodbách pouštní základny zmáčkněte 'P' tj. pauzu.Zapamatujte si hodnotu
   health (zdraví).
   Výborně víme co jsme chtěli,přesuňte se tedy do WB současným zmáčnutím
   kláves "'Pravá AMIGA' 'M'" (normální přepínání obrazovek).

c. Zapište hodnotu HEALTH do string gadgetu a zmáčněte 'RETURN'. Nemůžete    se splíst je tam jen jeden a jinam to zapsat nejde. (alespoň ne v Cheateru)
   Klinkněte myší na gadget SEARCH nebo zmáčněte ' klávesu S. Systém na
   chvíli zamrzne. Pak Cheater vypíše kolik adres v paměti má odpovídající
   hodnotu. Přepněte se zpátky do hry,opět stačí přehodit obrazovky a
   zmáčněte 'P'. Hrajte dokud se HEALTH nezmění (neklesne).

d. Opět dejte pauzu,zapamatouje nebo zapište patřičnou hodnotu a hurá zpátky
    do workbenche. Zadejte změněnou hodnotu čítru a klinkněte na gadget
    COMPARE nebo zmáčněte 'C'. Na ploše pro seznam adres se objeví náš
    vítěz (v horším případě vítězové).

e. Konečně napište do příslušného například maximální hodnotu a klinkněte na
    příslušnou adresu,potom na tlačítko SET nebo zmáčněte 'T'.
    Pokud vám od této chvíle při hře dojde energie můžete bod e. jednoduše
    zopakovat. A teď hurá zpátky do hry.

No co ? Že se nic nestalo ? Počkejte,až vás nějaký enemák zasáhne a uvidíte. Tento postup se samozřejmě dá použít i pro ENERGY a CREDITS (u těch nastavte cyklický gadget na LONG). Pokud chcete měnit více hodnot zároveň spusťte si cheater několikrát.

Pozn.: Cheater 1.0 si zjišťuje datum a po určitém dni (někdy na podzim'96)
       vypíše pouze hlášku o tom,abyste si sehnali vyšší verzi.Udělejte
       to nebo nastavte systémové hodiny třeba na únor'96.

hkllklkl

3.
Úprava SAVE souborů

  Pokud hra ukládá pozice na disk,můžeme si dopomoci tím,že upravíme data v tomto souboru k obrazu svému. Co je k tomu třeba ? Binární (Hexa) editor a nejméně dva SAVE sloty danné hry. Také se hodí nějaká pomůcka na převádění čísel z hexadecimální soustavy do desítkové a naopak.
Editor by měl mít funkci Find (nebo Search) a měl by umět otevřít více souborů najednou,což usnadňuje porovnávání.
Princip je totiž podobný jako u multitaskových her. Tentokrát se porovnávají hodnoty zapsané v souboru.

  Pro čítování je vhodný třeba editor FileX 2.0,který vřele doporučuji. Je to shareware a existují verze pro jednotlivé procesory MC680xx.
FileX má v sobě zabudovaný Calculator,se kterým se dají čísla převádět z jedné soustavy do druhé (má taky Clipboard konvertor) a dokáže otevřít více souborů v různých oknech najednou.  
 

coÚe ????

  Takže jdeme na to,uložte pozici (když to jde tak 2 pozice pro porovnání) a zapamatujte si hodnoty,který hodláte měnit. (Mimochodem v AB3DII-TKG se soubor s pozicemi jmenuje 'boot.dat') Pak je převeďte na hexa čísla,najděte, případně porovnejte a změnte podle potřeby a vkusu. Dobrou chuť.

 
BOLDA   

 

__________________________________________ logo

Zpátky do Obsahu