Zpět

DOOM


Tímto článkem bych rád zahájil takový miniseriálek o 3D akčních hrách. Seriál bude obsahovat různé postřehy z Amiga 3D her a i když asi spoustu věcí zde napsaných budete vědět a znát, přesto doufám, že se dozvíte i něco málo nového. Začneme hrou, o které už byly popsány tuny papírových i virtuálních stránek. Vážení přátelé přichází.... Doom.

Nuže nejprve příběh. Možná namítnete, že u Dooma věc naprosto zbytečná. To je sice pravda, ale vzhledem k tomu ten příběh prakticky nikdo nezná takže alespoň stručně:

DOOM I.

Jsi jedním z nejlepších pozemských žoldáků. Vycvičený zabíjet a zocelen bojem. Před třemi lety jsi zastřelil důstojníka, který nařídil střílet do civilistů. Proto si byl přeřazen na Mars k jednotce UAC (Union Aerospace Corporation).

UAC provádí přísně tajný výzkum na měsících Marsu Phobosu a Deimosu, Cílem tohoto projektu je možnost vytvořit mezi oběma měsíci hvězdnou časoprostorovou cestu. Tento projekt spěje s úspěchem ke zdárnému konci. Bohužel náhle začne docházet k podivným událostem. Vojáci, kteří tuto pokusnou cestu zkouší, se buď stanou nezvěstnými a nebo se vrací šílení. Nikdo neví co se děje.

Protože na Marsu jste jediná akce schopná jednotka v okruhu 50 miliónů kilometrů jsi spolu se svými spolubojovníky povolán na Phobos zjistit co se děje. Po průchodu teleportační branou, se ocitáš ve zcela neznámé dimenzi. Navíc zjišťuješ, že všichni tvoji spolubojovníci se ocitly ve stavu žívý-mrtvý (zombie) a k tobě nejsou vůbec přátelští.A ještě ke všemu máš u sebe pouze pistoli. Brzy zjišťuješ, že svět ve kterém jsi se ocitl navíc obývají nebezpečné příšery. Pokud nechceš, aby se tyto mutanti infiltrovaly na Zem, musíš najít východ z tohoto pekla a celý tento svět zničit ...

Doom II

Vracíš se s velkou slávou domů po úspěšně vykonané válce. Všichni mutanti, se kterými jsi bojoval jsou mrtvi. Ale co to, žádné uvítání, žádné provolávání slávy. Na Zemi tě čeká, pouze spáleniště a pustina. Několika tvým nepřátelům se v poslední chvíli podařilo utéct tvým ničivým střelám na Phobosu a na Zemi se celkem slušně zabydleli a navíc ještě zmutovali do dalších odporných podob. Celá budoucnost země a lidí co snad ještě někde přežili je ve tvých rukou. Nezbývá než opět bojovat ...

No k boji je třeba výzbroj. Takže několik technických postřehů.
Engine: Pokud máte PPC, pak je volba jasná - ADoom PPC. Při klasickém rozlišení (320x200) je celkem plynulý a není tak zběsile rychlý jako VDoom :-). Navíc je i dost stabilní a když přece jenom spadne, stačí přepnout zpátky do systému a můžete ho bez problému znova spustit a to dokonce i vícekrát! (když ovšem máte dost paměti). Pokud máte pouze 68k potom máte na výběr buď taky ADoom a nebo Doom Attack. Osobně bych vám doporučil raději Doom Attack a to hned z několika důvodů. Za prvé je prakticky stejně rychlý jako Adoom a za druhé má pár výhod jaké nemá žádný jiný engine. A to i na jinou platformu. Například: při hře si můžete nastavit jakoukoliv hudbu, na obrazovce lze zapnout zaměřovací křížek (a to dokonce i víc druhů) a největší bomba je asi to, že Doom Attack umožňuje i pohled nahoru a dolů a skákání, takže v levelu se můžete dostat i tam, kam se ostatní hráči nikdy nedostali a nedostanou. Dost mě mrzí, že Doom Attack není na PPC. :-(

- Pokud vám nestačí Doom 1 a Doom 2 můžete si někde sehnat kopu dalších levelů. Levely lze samozřejmě najít na Internetu, nebo si můžete pořídit nějaké CD, kterých u nás taky pár vyšlo a na nich je těch levelů kopa za celkem přijatelný peníz. Jedná se o soubory s koncovkou WAD, které byly pro tuto hru vytvořeny v některém editoru (řádově tisíce levelů). Některé levely jsou docela zajímavé a často obsahují i novou grafiku nebo zvuky. Pro spuštění dalších levelů budete ještě potřebovat WAD pro plnou verzi (např. DOOM2.WAD). Levely se u Adoomu připojují při startu po použití parametru -file. Funguje to tak, že nový level, nebo hned několik levelů nahradí původní level/y v Doomu a po jejich dohrání pokračuje hra dál postaru. U Dooma 1 je nutné ještě znát kolikátý level a kolikátou epizodu tento nový level nahrazuje. Tato informace by měla být v dokumentaci u nového levelu. Toto se nastavuje pomocí parametru -warp. Např. ADoom -file acheron.wad -warp 1 3 spustí nový level jako třetí level v první epizodě.

- Některé levely nejsou řešeny, výše popsaným způsobem, ale jsou udělané rovnou jako celá nová hra. Není tudíž nutné mít originální WAD. Super je např. Plutonia Experiment. Pravděpodovně ještě lepší než Doom 2 !!! Sice obsahuje stejné nepřátele a zbraně, ale bludiště je podle mého názoru mnohem lépe navržené. Hlavně je ale Plutonia Experiment mnohem těžší než Doom 2 a tak ho nebudete mít zfouknuté jen tak za týden. Pokud nevěříte zkuste třeba level 11.

- Jestli vás napadlo, použít jako levely WADy z PSX, nebo ze Segy Saturn, musím vás zklamat. Tyto WADy bohužel pod Amigou nefungují. Je to dáno tím, že na rozdíl od verze na PC nebo Macka nejsou všechny levely vcelku v jednom souboru, ale jsou rozděleny na části a ještě navíc zkompresovány. WADy z Macka a z PC fungují samozřejmě bez problémů. Když už sem u toho Saturna. Momentálně se dá v levnývh knihách KMA koupit Doom na Segu Saturn za pouhých 15.- KČ. Levely vám sice budou na houby, ale získáte pěknou krabičku a 19 audiootracků na originálním cédéčku. A to snad za ty peníze docela stojí. Nebo ne? :-)))

- Jestliže používáte nové levely pro Dooma 2 a hrajte je pod ADoomem PPC je dobré napsat si takový malý skriptík:

Set wad `RequestFile DRAWERSONLY "RAM:" TITLE "Vyber adrear pro WAD:"` Set level `RequestFile DRAWER "RAM:" TITLE "Vyber si level:"` ADoomPPC -waddir "$wad" -joypad -music -maponhu -rotatemap -file "$level" -width 320 -height 256 -screenmode $00021000

Tento script opište a uložte do adresáře kde máte nainstalovaného ADooma. K souboru hoďte ikonu jako project a do defaut tools napište SYS:C/IconX. Nyní budete po spuštění tohoto scriptu pomocí requestru nejprve dotázáni ve kterém adresáři máte na disku originální verzi hry. Pokud máte více verzí,třeba DOOMU.WAD a DOOM2.WAD musí být každý tento soubor ve svém zvláštním adresáři. Poté si můžete vybrat level. Pokud druhý výběr zrušíte, nahraje se klasická verze bez nového levelu. Script bohužel pracuje pouze s ADoomemPPC. :-C

Také si můžete určit vlastní cestu k vašemu WADu. V tomto scriptu je nastaveno do RAM. Poslední řádku si také můžete nastavit tak, aby se Doom spouštěl dle vaší konfigurce a požadavků. Můžete tedy mít například DOOM2.WAD na CD a nějaký další level na hadru a vše vám pohodlně a rychle pojede. Podmínkou je pouze správně nainstalovaný Workbench. Nejlépe ve verzi alespoň 3.0.


A teď pár rad a típků:

- Když v Doomu 2 vstoupíte do posledního levelu, uslyšíte takové divné zvuky. Původně jsem si myslel, že se jedná o nějaké pekelné zaříkávání, ale ono je to úplně jinak. Pokud si totiž pustíte tenhle zvuk pozpátku uslyšíte toto: „If you want to win the game, you must to kill John Romero” . Tedy něco v tom smyslu, že pokud chcete vyhrát hru musíte zabít Johna Romera (jeden z programátorů Dooma). Jestliže zapnete čít na procházení zdí (třeba IDCLIP) a vydáte se směrem k hlavě konečného bosa a projdete zdí dostanete se do místnosti, kde je hlava Johna Romera nabodnutá na kůl. No a stačí pár výstřelů do téhla hlavy a hra je u konce. Doporučuji pistoli, protože potom bude třeba víc ran a John bude super pořvávat :-)



- Jestli si nepotrpíte na takovéhle nepoctivé podvůdky a chcete Dooma 2 dohrát bez cheatů, pak nejlepší způsob jak zničit závěrečného konečného bose Braina je ten, že si stoupnete na výtah a v ten pravý okamžik vystřelíte z raketometu do jeho mozku. Není to snadné, ale pokud se vám to povede uslyšíte řev. No a po pár úspěšných výstřelech je konec. No napíše se to teda vo dost líp než se to dělá :-)

- Jak jistě víte, v Doomu 2 přibylo navíc pár potvůrek. Docela chutný a můj nejoblíbenější je Plameňáček (Zaklínač, Vyvolávač ohně, v originálu Arch-vile). To je ta roztomilá příšerka, která kolem vás dělá ohýnek a když ho nedbáte tak po vás mrští ohnivou kouli, která vám v klidu sejme i půl zdraví. A navíc Plameňáček oživuje mrtvé Démony (prasátka). Tak tenhle frajer nebyl převeden na konverzi Dooma pro Sony Playstation a Segu Saturn. Opravdu nevím proč. Asi by se malí Japonečci moc báli :)

- Mimochodem, když už jsem u těch konverzí. Doom existuje nejen snad na všechny jen trochu výkonnější počítače a konzole, ale dokonce i na na stařičký osmibit Sinclair ZX Spectrum. Dooma na Sinclaira předělali Rusáci, kteří nyní z tohoto legendárního počítače, ždímou co se dá. Docela jsem zvědavý, kdy překopnou Quakeho :-)))



Doom a jeho cheaty

IDDQD - nezranitelnost

IDCHOPPERS - získáš motorovou pilu. IDMYPOS - ukazuje souřadnice tvé polohy v hexadecimální soustavě. V podstatě k ničemu. Uvádím zde jen pro úplnost.

IDBEHOLD - objeví se menu kde lze navolit:
I - neviditelnost,
V - nezranitelnost, A -počítačovou mapu,
R - antiradiační oblek, L - brýle zesilující světlo.
S - válečný amok.
Lze zadat i tak, že zadáš čít rovnou s požadovaným písmenem.

IDKFA - získáš všechny zbraně a klíče.

IDFA - získáš všechny zbraně

IDCLEV - přenese tě do libovolné úrovně. K čítu musíš zadat číslo epizody a číslo požadovaného levelu. Např. IDCLEV25 tě přenese do 2 epizody a 5 levelu.

IDSPISPOPD - pomocí tohoto čítu můžeš procházet skrz zeď. Supééér !! Jenom si dej pozor abys nezašel moc daleko mimo level, nebo se hra kousne.

IDCLIP - další čít na procházení zdí.

IDCHOPPERS - nepřemožitelnost, motorovka a hláška "Doesn's suck - GM"

IDDT na mapě - detail mapy: 1x ukaž mapu, 2x ukaž objekty, 3x zpět do normálu

IDEMUS?? - změna hudby. Místo ?? zadej číslo skladby (např. IDMUS05).Funguje pokud používáš původní PC hudby.

Speciální cheat pro DAETHMATCH - navolte mapu (TAB) a třikrát stiskněte ALT+IDDT. Uvidíte protivníka na mapě. Tenhle čít je nevyskoušenej, tudíž nezaručuju úspěch. Jinak by vše mělo bez problémů fungovat.

Takže doufám, že jste se dozvěděli alespoň něco nového a příště se podíváme na Qukeho.

Zpět